Skip to main content

Gjennomføre opptak

Opprette, vedlikeholde og gjennomføre opptak

Prosessen dekker oppretting og vedlikehold av grunnlagsdata for opptak, samt gjennomføring av saksbehandling av søkere, etterfølgende tideling av studierett og oppmelding av studenter.

Prosessen dekker både opptak til utdanningstilbud og plass på utdanningsaktiviteter for alle studentkategorier:

  • programopptak (inkludert ph.d.-opptak)
  • emneopptak (inkludert kurs og drphilos)
  • opptak til utdanningsaktiviteter som undervisning, praksis og utveksling (UT) Nominasjonsopptak er en bestemt funksjon som kan knyttes til ulike opptak hvor en partner plukker ut eller forhåndskvalifiserer aktuelle søkere

For en oversikt over opptaksprosessen, se 🟡Oversikt over opptaksprosesser.

Behandle søknad, forberede og opprette opptak

Ukjent kategori

    Ukjent kategori

      Ulike typer opptak

      Ukjent kategori

        Ukjent kategori

          Symbolene foran prosessene indikerer hvilken status prosessen har:

          Trinn 1:

          ⏪ = Ikke validert: Prosessen er ennå ikke validert/standardisert. Siden viser enten: 1) Dokumentasjon av gjeldende praksis; 2) En prosess som er identifisert, men ikke dokumentert. 3) Prosessen er under vurdering.

          Trinn 2:

          ❌ = Ikke utviklet: Prosessen er validert i samarbeid med sektoren, men utvikling/implementasjon er ikke påbegynt.

          Trinn 3:

          🟡 = Under utvikling: Den standardiserte prosessen er validert i samarbeid med sektoren, og er nå under utvikling. Merk: Dette kan også bety at en MVP-versjon er under utvikling der ikke alle prosesstegene er inkludert.

          Trinn 4:

          ✅ = Ferdig utviklet: Den standardiserte prosessen er ferdig utviklet, og kodet og tilgjengelig i for eksempel FS Admin/Min Kompetanse.

          Fullstendig opptaksprosess (BPMN)

          Lenke til fullskjermsvisning.