Brukermedvirkning
Her kan du lese mer om hvordan Sikt/FS jobber med brukerinvolvering og -medvirkning på ulike nivåer kan være med på å utvikle vårt felles produkt. For informasjon om styring og kundemedvirkning se informasjon om produktråd og årsmål på sikt.no
Hva og hvorfor
Godt samarbeid med kunder og brukere er avgjørende for at vi i Sikt skal lykkes med å lage gode studieadministrative løsninger for norske læresteder og forvaltningsorganer. Brukermedvirkning gjennom ulike faser av utviklingsløpet skal sikre at brukerne får løst sine oppgaver i det produktet vi lager og at samfunnet og våre kunder får igjen for sine investeringer i oss.
Brukermedvirkning bygger gjensidig tillit, og gir våre team god innsikt i hvilke problemer de kan løse for ulike brukergrupper. Vi har som prinsipp å ha tett kontakt med sluttbruker når vi skal utforske eller løse problemer. Sluttbruker er den som utfører oppgavene vi lager løsninger for.
Brukergrupper
FS har tre hovedkategorier brukere med ulike behov og forutsetninger for å medvirke underveis:
- personer før, under og etter høyere utdanning i Norge (søkere, studenter, kandidater, alumni)
- ansatte i ulike roller ved organisasjoner som utfører oppgaver knyttet til studieadministrasjon
- utviklere internt i Sikt og eksterne med interesse for å utvikle kode eller forretningsområdet innen studieadministrasjon
Ulike former for brukermedvirkningsaktiviteter
Vi involverer brukere i ulike deler av utviklingsløpet fra konsept til levert funksjonalitet, ved hjelp av en rekke ulike metoder:
- intervjuer - både enkeltvis og i fokusgrupper
- workshopdeltagelse
- svare på undersøkelser og kartlegginger
- observasjon av aktivitet i systemene og ute hos brukerne der studieadministrative oppgaver løses
- brukertesting av både konsepter, prototyper, funksjonalitet i testmiljø...
- pilotering - at en begrenset brukergruppe eller et lærested tar i bruk konkret funksjonalitet før andre
I tillegg har brukere til enhver tid mulighet til å gi tilbakemeldinger på funksjonalitet i test og produksjon.
Slik inviterer vi til brukermedvirkningsaktiviteter
Vi melder behov for brukere som deltar i aktiviteter via postmottakene med kopi til fs-kontakter og opptaksledere, hvor vi informerer om:
- hva vi trenger hjelp til
- når og hvordan vi trenger hjelp
- hvilken rolle, kompetanse, erfaring, bakgrunn vedkommende trenger å ha for å kunne hjelpe
- info om frist for innmelding
- lenke til et interessemeldingsskjema hvor aktuelle ansatte eller studenter kan melde seg (her trenger vi hjelp til å distribuere lenken lokalt)
Etter frist for innmelding, velger vi i Sikt ut hvilke personer som skal bidra. Vi legger vekt på:
- sammensetning av bakgrunn og kompetanse
- spredning på læresteder
Brukermedvirkning over tid
Se våre brukermedvirkningsaktiviteter